Hoppa direkt till innehållet
Till startsidan

Arbetsplatsintegrerad lärarutbildning

På Klöxhultsskolan arbetar lärarstudenten Ellinor Ek. Hon ingår i ett samarbete mellan Älmhults kommun och Högskolan Kristianstad i satsningen arbetsplatsintegrerad lärarutbildning.

Kvinna i blå vinterjacka och vit halsduk framför en tegel- och glasbyggnad med snö på marken.

​​​​​​​Varför går du en arbetsplats-integrerad lärarutbildning?

Jag är barnskötare i grunden men har studerat vidare och provat andra yrken. Under studierna arbetade jag extra som lärare i Malmö och trivdes med det. Läraryrket är roligt, spännande och viktigt, så när jag började längta efter att arbeta med barn igen bestämde jag mig för att studera till lärare. Men den här gången ville jag jobba under tiden, inte studera på heltid och det var så jag hamnade i en arbetsplatsintegrerad lärarutbildning på Klöxhultsskolan.

Berätta om hur en dag kan se ut!

​​​​​​​Jag arbetar som extra resurs i årskurs fyra, tre dagar i veckan. Dels är jag ett stöd för vissa elever, dels håller jag lektioner i några ämnen för hela klassen. Exempelvis i kemi där vi har laborerat med vatten och luft. I ämnet svenska har jag hållit i skrivuppgifter där jag stöttar eleverna genom övningen. Min mentor och jag planerar vilka lektioner jag kan hålla beroende på ämnen som passar mig.

Studerar gör jag egentligen varje dag och ibland även på helgerna. Nu under corona-tiden hålls föreläsningar och seminarium på distans, två dagar i veckan. Det är lite av en utmaning att få ro att sitta med prov där hemma, men lärarna ger oss ofta rimligt med tid för att skriva klart. Vi har även fått sköta umgänget bland oss studenter digitalt. Något vi har löst väl tillsammans.

Vad läser du på högskolan?

Jag läser ämneskunskap med fokus på didaktik. Didaktik innebär att förstå hur undervisning i ämnet går till med olika problemlösningar och strategier och hur undervisningen påverkar elevens tänkande och lärande. För elever lär sig på olika sätt. Man kan säga att didaktik är relationen mellan att lära ut och att lära in. Sedan ingår det praktik i utbildningen och den gör jag också här på Klöxhultsskolan.

Vilken är den största utmaningen?

Jag är imponerad av alla lärare som lyckas hålla reda på allt som ingår i arbetet. Planera lektioner och övningar, sätta ihop prov, genomföra dem, se var och en och skapa delaktighet, testa elever och göra rättvisa bedömningar är bara några av alla arbetsuppgifter en lärare har.

Elevkontakt och relationer har jag lätt för. Vi kan både skoja och prata allvar. Att bygga förtroende tar tid men jag märker att jag fått det. Framförallt känner jag det när elever har tjafsat med varandra och kommer till mig för att få hjälpa med att reda ut situationen.

Berätta om någon rolig händelse på ditt jobb?

En av de första lektionerna jag höll här på skolan var om vikingagudarna och då kom jag till klassen iförd vikingakläder. Det blev en jättelyckad lektion med fantastiskt uppmärksamma och frågvisa elever. De gjorde inte annat än att prata om vikingagudar den dagen.

Hur ser framtiden ut?

Min utbildning tar 5 år, eftersom jag inte läser på heltid. När jag är färdig lärare är min förhoppning att kunna stanna kvar i Älmhult, då jag har slagit ner bopålarna här.


Om arbetsplatsintegrerad lärarutbildning

Även under 2021 kommer Älmhults kommun och utbildningsförvaltningen i samarbete med Högskolan Kristianstad att erbjuda platser till arbetsplatsintegrerad lärarutbildning. En plats i årskurs fyra till sex på Elmeskolan och en plats i årskurs sju till nio på Linnéskolan. Om du vill veta mer om arbetsplatsintegrerad lärarutbildning i Älmhults kommun, besök www.almhult.se/studera-till-larare.

Till toppen